lowcarb experts leggen uit waarom minder koolhydraten eten gezonder is

Suiker en andere snelle koolhydraten maken ons ziek en dik. Daar zijn veel deskundigen van overtuigd. Op deze pagina laten we deze experts aan het woord.

Hoe word ik 100 Arts WIlliam Cortvriendt

"De huidige voedingsadviezen aan diabeten zijn achterhaalt. We moeten juist vetrijker, vers en koolhydraatarm eten."

Overgewicht, diabetes, hart en vaat ziekten zijn allemaal oonderdelen van hetzelfde probleem. Door ánders te eten worden we weer gezond.

Meer informatie op: Hoe word ik 100

Diabetes type 2 is omkeerbaar door eten van Minder Koolhydraten!

Als je Diabetes Type 2 hebt word je vaak verteld dat je er mee moet leren leven. Dat je minder moet eten en meer moet bewegen. Het is slechts een deel van het verhaal en bovendien niet helemaal waar.

In 80% van de gevallen is diabetes omkeerbaar. Diabetes kan niet alleen vaak worden omgedraaid het kan ook worden voorkomen door Minder Koolhydraten te eten.

De stichting Voeding Leeft maakte een verslag van een project waarbij een grote groep diabetes patienten zeer succesvol start met Minder Koolhydraten. Niet alleen de deelnemers maar ook artsen en wetenschappers komen aan het woord.

Meer informatie op: Keer diabetes om

Terug naar het voedsel van onze voorouders

Oervoeding uit de Steentijd kan, vertaald naar de 21ste eeuw, een bijdrage leveren aan gezond ouder worden. Dat stelt onderzoeker Remko Kuipers van het UMCG in een onderzoek, waarop hij promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Het menselijk dna is afgestemd op het voedsel, dat in de Oudheid beschikbaar was. In vergelijking met ons voedsel had oervoeding meer eiwitten en omega 3-vetzuren en minder koolhydraten en linolzuur.

Een tekort aan omega 3-vetzuren kan bijvoorbeeld leiden tot hart- en vaatziekten. Bovendien hebben pasgeboren baby's deze vetzuren nodig voor de ontwikkeling van de hersenen.

Insuline-resistentie begrijpelijk uitgelegd

Doctor Tara Dall legt uit wat insuline-resistentie is, hoe het ontstaat en wat de gevolgen zijn.

Ze benadrukt dat meer aandacht zou moeten worden besteed aan insuline-resistentie, door de insulinewaardes te meten en niet de bloedsuikerwaardes.

Een pleidooi voor terugkeer naar oervoeding

De eerste mensen voedden zich 160.000 jaar geleden met groenten, fruit, noten, vis en zo nu en dan rauw vlees. Dat eetpatroon is pas de laatste 10.000 jaar en zeker in de laatste eeuw drastisch veranderd. Genetisch is het menselijk lichaam echter niet veranderd ten opzichte van de oertijd.

Volgens de Groningse hoogleraar Pathofysiologie Frits Muskiet is het menselijk lichaam absoluut niet gebouwd voor het huidige voedingspatroon. Muskiet hield onlangs een pleidooi om meer rekening te houden met de eetpatronen van onze voorouders, als we hart- en vaatziekten, diabetes en obesitas willen overwinnen.

LowCarb dieet veel effectiever dan stents

Hoe kan het dat onomstotelijk bewezen is dat we erg ziek worden van suikers, maar dat de medische wereld zich daar weinig van aan lijkt te trekken? Waarom weet niet iedereen dat LowCarb eten gezonder is?

Dr. David H. Newman is Director of Clinical Research in the Emergency Department at the Mt. Sinai School of Medicine

Totaal nieuwe medische aanpak

Dokter Gerhard Schoonbee, arts in Caledon (Zuid-Afrika) werkt veel met diabetische patiënten. Zijn medische aanpak is totaal veranderd toen hij bij zichzelf diabetes constateerde, en hij in aanraking kwam met Professor Tim Noakes.

Dokter Schoonbeek is zelf diabetes-patiënt met een slecht werkende insuline-huishouding (metabool syndroom). Hij vertelt dat een LowCarb dieet hem hielp om af te vallen en van zijn hartmedicatie en medicatie voor diabetes af te komen. Ook had hij geen last meer van slaapapneus en verbeterde de kwalitiet van zijn leven enorm!

Dat vet eten ongezond is noemt hij 'een fabel', het zijn juist de koolhydraten die dodelijk zijn, aldus Schoonbee.

"You can't cure everything with medication," aldus Schoonbee, "When people walk into my surgery I now have an alternative to offer them."

Verbeterde hardloopprestaties

Inspanningsfysioloog Tim Noakes, voorheen een voorstander van het eten van veel koolhydraten bij topsport, probeerde bij wijze van experiment om LowCarb te eten.

Hij vermeed rigoureus brood, granen, rijst, pasta en geraffineerde koolhydraten en vulde het 'gat' op met vlees, vis, fruit, groenten en vetten, inclusief noten.

Vijf maanden later weegt hij minder en loopt hij harder dan 20 jaar geleden. Hij is blij dat hij dat hij zijn lichaamsgewicht kan handhaven, zonder het gevoel te hebben dat hij zichzelf iets onthoudt.

Zijn advies aan sporters is nu om te kiezen voor Minder Koolhydraten.

Copyright 2010 - 2016 TheNewFood